En unge i minuten

Jag tittar på den nya dokumentären "En unge i minuten" som visas i kanal 4 och minns.

Jag känner igen mig. Våndas, njuter och lider med dom om vartannat.

Varenda liten cell i hela kroppen minns.

För jag ryser i hela kroppen.

Och får inte helt oväntat minnena från Emils förlossning tillbaka.

Rummet blir plötsligt fullt med folk och två manliga läkare kämpar för att få ut honom samtidigt som en barnmorska ligger och pressar på min mage.

Han har fastnat. På sämsta sätt.

Hjärtljuden har varit knappt synliga för att försvinna helt.

När dom väl får ut honom har saknar han livstecken.

Ett akutteam på åtta läkare kallas till akutrummet dit även Jarmo får springa med.

Där står tiden stilla för Jarmo.

Och för mig.

Dom undersöker honom snabbt och han har varken hjärtslag eller andning.

Han är livlös.

Dom ger honom elchocker och tillslut lyckas dom få igång hans lilla hjärta.

Dom tio minuterna var dom värsta vi gått igenom ihop.

Vi blev erbjudna psykologhjälp efteråt men vi pratade med varandra istället.

Och med andra.

Hur det kunde gå så fel, hur de manliga läkarna vägrade snitt fastän barnmorskorna bad dom. Flera gånger.

Men det slutade lyckligt.

Tillslut.

För dom fick tillbaka honom igen.



Och efter en tuff start kunde även han vägas och mätas ett par timmar senare.
















Kommentarer
Postat av: ♥anna♥

Ja tur att det gick bra..

2011-03-08 @ 11:17:02
URL: http://storasyrran.blogg.se/
Postat av: Anna Auf Rubenstein

lilla Emil..kraam!

2011-03-09 @ 08:03:32
URL: http://dimones.blogg.se/hottstuff
Postat av: Sara

Jag tittade lite igår på "En unge i minuten" på tv4play. Det känns skumt att veta att jag själv legat sådär o kämpat som dom. Fast dom tänker väl inte direkt på fika kanske.... så jag hade väl inte riktigt samma mål med förlossningen - som alla andra normala.



Hur som helst - Jösses vilken dramatik med Emil och vad SKÖNT att det slutade lyckligt. Tuff start och han kanske kommer vara lite mer fighter än andra barn? Vad vet jag. Bara att han är så bedårande söt!!!!



Kram!

2011-03-09 @ 08:28:59
URL: http://casalott.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0