Onsdag

Jag ringde fram till BVC förut, för att Emil är en aning svullen och lite röd under ena ögat. Då ska man reagera, även om det inte behöver betyda att det är något allvarligt. Men man ska alltid söka just när det gäller svullnad, rodnad under enbart ett öga. Det fick vi på ett grymt sätt erfara när Markus var fem år. På bara ett par timmar gick det från lite rodnad under ena ögat och feberfri, till hög feber och ett öga som tillslut satt upptryckt i pannan, jag vet det låter groteskt, och det var precis så det såg ut.

Han drabbades av bakterier i ögonhålan, som spred sig rekordsnabbt, och skapade ett tryck bakifrån. Det var en kamp mot tiden den gången, flera gånger var läkarna inne hos mig och förklarade hur allvarligt läget var, och om jag själv insåg vad som kunde hända om dom inte hann häva svullnaden i tid. Jag svarade nog bara vad dom ville höra, men satt mest i chock. Skulle dom inte fått ner trycket, skulle bakterierna sprängts ut i hjärnan, och resten förstår ni själva. På femte dagen gick det ner, vi fick åka hem två dagar efter det, och fick sedan fortsätta med antibiotika en vecka till hemma efter det.

Markus var tredje barnet på sjutton år på KSS som drasbbats av det här tillståndet, för det ska egentligen inte kunna hända så små barn.

Men Emils röda är inte på samma sätt, men man ser ju till att få det undersökt. Risken att det skulle hända vår familj en gång till är lika stor som att man blir miljonär på lotto, ungefär så sa läkarna till oss.

Men svaret från BVC var, Malin... jag hänvisar direkt till barnkliniken i Skövde, jag vågar inte ta något som helst ansvar för din familj. Inte för att vara elak, men du vet precis vad jag menar. Hon syftade givetvis på Markus, på alla turer fram och tillbaka med både Bella och Emil gällande allergier, eksemer , antibiotikakurer och allt sånt.

Vi ringde KSS och fick direkt en tid på barn idag. Dom känner ju till oss.

Det är inte alltid roligt att vara igenkänd. På det sättet.

Fördelen är ju den att ett telefonsamtal bort, och vi får alltid en tid direkt på barn. Det känns tryggt. Och personalen är super!

Kommentarer
Postat av: ♥anna♥

Skönt att det tas på allvar direkt! Hoppas allt går bra med Emil!

2010-08-04 @ 14:48:07
URL: http://storasyrran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0